خبر چین

اخبار روز دنیا

خبر چین

اخبار روز دنیا

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

RAM یا حافظه موقت که مخفف Random Access Memory است به معنای حافظه با دسترسی تصادفی است. این یک حافظه با سرعت بسیار بالا است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع را برای پردازنده های کامپیوتر فراهم می کند. در واقع وظیفه این قطعه ذخیره داده هایی است که کامپیوتر در حال حاضر در حال پردازش آنهاست در ادامه با وبلاگ خبر چین همراه باشید.

هر نسل از رم ها با سرعت ها و ویژگی های متفاوتی در بازار موجود است. برای مثال رم DDR4 دارای فرکانس 2133 مگاهرتز است اما در بازار با سرعت های 2400، 3000، 3200، 3600 مگاهرتز (مگاهرتز) و بالاتر نیز موجود است. به طور کلی، هر چه سرعت رم بیشتر باشد، توانایی کامپیوتر در استفاده و مدیریت منابع پردازنده بالاتر است.

سرعت رم روی بسته بندی، یک ترفند تجاری

استفاده از رم هایی با فرکانس مشخص تنها در صورتی امکان پذیر است که مادربرد مورد نظر از آن سرعت پشتیبانی کند. به عنوان مثال، اگر فرکانس رم شما بالاتر از حداکثر فرکانس پشتیبانی شده توسط مادربرد شما باشد، حافظه رم با سرعت کمتری نسبت به سرعت اصلی خود کار می کند. یا برعکس آن نیز صادق است. یعنی وقتی برای مادربردی با پشتیبانی بالاتر پول می دهید اما رم شما سرعت پایینی دارد.

در بسیاری از موارد، رم هایی که دریافت می کنید در واقع سرعت کمتری نسبت به فرکانس نوشته شده روی بسته دارند. در واقع، به طور معمول، رم های موجود با سرعت کمتری نسبت به فرکانس اسمی روی بسته بندی خود کار می کنند.

این به این دلیل است که رم ها معمولاً با تبلیغ فرکانس پروفایل قابلیت XMP خود بسته بندی و فروخته می شوند. اما در عمل با سرعت بسیار پایین تر و استاندارد تعیین شده توسط JEDEC (شورای مشترک مهندسی دستگاه های الکترونیکی) کار می کند. در نتیجه رسیدن به این فرکانس ذکر شده فقط به صورت دستی امکان پذیر است.

پروفایل XMP چیست و چگونه کار می کند؟

برخی از ماژول های رم از فناوری XMP (پروفایل های حافظه شدید) استفاده می کنند. این فناوری که به AMD نسبت داده می شود به کاربر این امکان را می دهد که با انتخاب پروفایل تنظیمات رم سیستم خود را تغییر داده و از فرکانس های بالاتر از فرکانس حافظه استاندارد استفاده کند. در واقع با این فناوری قادر خواهید بود به فرکانس اسمی روی بسته رم دست یافته و از حداکثر ظرفیت رم خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که از عبارت رایج، اما نادرست «اورکلاک» نیز برای این فرآیند استفاده می شود.

آیا اورکلاک کردن رم با پروفایل XMP ایمن است؟

معمولاً بسیاری از کاربران نگرانی های خاص خود را در مورد اورکلاک کردن قطعات سخت افزاری دارند. اما اورکلاک رم با دسترسی به پروفایل XMP روشی مطمئن و بسیار پایدار است. به طور معمول، این پروفایل ها از قبل برنامه ریزی شده اند، بنابراین زمان بندی، ولتاژ، فرکانس و سایر پارامترها به طور ایده آل متعادل هستند تا بهترین سازگاری ممکن را ایجاد کنند.

چگونه فرکانس رم کامپیوتر خود را بررسی کنیم؟

راه های زیادی برای بررسی زمان بندی واقعی ماژول رم کامپیوتر وجود دارد. اما ساده ترین راه استفاده از نرم افزار CPU-Z است. کافی است پس از نصب و اجرای نرم افزار وارد تب Memory شوید تا مشخصات رم و جزئیات فعالیت آن را بررسی کنید.

چگونه پروفایل XMP را فعال کنیم؟

شما چندین گزینه برای فعال کردن نمایه XMP دارید. معمولا در صورت پشتیبانی مادربرد می توانید وارد محیط بایوس کامپیوتر خود شوید، با دسترسی به هدر مورد نظر می توانید سطوح مختلف فعالیت رم را فعال کرده و با ریست کامپیوتر از آن استفاده کنید. میزان این امر کاملاً به ماژول رم و پروفایل های پیش فرض آن بستگی دارد. به روشی ساده تر می توانید از نرم افزار محبوب CPU-Z که قبلا معرفی کردیم استفاده کنید. این نرم افزار به کاربران اجازه می دهد تا تنظیمات پیش فرض رم را تغییر دهند و تنها با چند کلیک به سرعت بالاتری دست یابند.

  • ۰۱/۰۹/۱۲
  • خبر چین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی