خبر چین

اخبار روز دنیا

خبر چین

اخبار روز دنیا

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

در اینجا قصد داریم به مقایسه دو گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 از نظر مشخصات فنی و امکانات بپردازیم. آیا نسل جدید این گوشی محبوب تاشو ارزش خرید دارد یا خیر؟ در ادامه با وبلاگ خبر چین همراه باشید.


گلکسی زد فولد 4 جدیدترین محصول تاشو سامسونگ است که این شرکت را یک قدم به وعده خود برای ساخت گوشی‌هایی که می‌توانند به تبلت‌های کوچک تبدیل شوند نزدیک‌تر می‌کند. نسل چهارم این محصولات بدنه پهن تری نسبت به قبل دارد و به همین دلیل کار با آن حتی در حالت تا شده نیز لذت بخش است. این در حالی است که نسل های قبلی این گوشی ها نسبت طول به عرض زیادی داشتند. به طوری که تایپ با آنها در هنگام تا شدن صفحه کار بسیار دشواری تلقی می شد. این تغییر به ظاهر کوچک گلکسی زد فولد 4 یکی از مهم ترین تفاوت های این گوشی با نسل قبلی آن است.

گلکسی زد فولد 4 همچنین مجهز به قوی ترین تراشه گوشی های اندرویدی جهان یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است و طبیعتا قدرت پردازشی بالایی خواهد داشت. علاوه بر این، سیستم دوربین Z Fold 4 نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است. به طوری که دوربین اصلی آن کیفیت بالاتری دارد و لنز تله فوتو نیز قادر به ارائه زوم اپتیکال سه برابر و زوم دیجیتال سی برابر است.

نسل جدید گلکسی زد فولد نیز به خوبی توانسته از صفحه نمایش بزرگ خود استفاده کند و با ارائه قابلیت های چندوظیفه ای پیشرفته، عملکردی برابر با رایانه های شخصی قدرتمند ارائه دهد.

با وجود تمام این موارد ظرفیت باتری این گوشی و سرعت شارژ آن نسبت به قبل ثابت مانده است و عملکرد کلی نرم افزاری دستگاه تغییر چندانی نکرده است.

بر اساس آنچه گفته شد، امروز در گجت نیوز به مقایسه نسل سوم و چهارم گوشی های گلکسی زد فولد و بررسی قابلیت های آن ها می پردازیم. آیا گلکسی زد فولد 4 در مقایسه با گلکسی زد فولد 3 ارزش خرید دارد یا خیر؟

به طور کلی تفاوت های گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • طراحی کلی جدید که گسترده تر از قبل است
  • صفحه نمایش بیرونی عریض تر و کاربردی تر است
  • تراشه قوی تر
  • دوربین اصلی با کیفیت بالاتر و زوم لنز تله فوتو از 2 برابر به 3 برابر ارتقا یافته است
  • ظرفیت باتری یکسان در دو نسل (4400 میلی آمپر ساعت)
  • قدرت شارژ 25 وات در هر دو نسل
  • مخفی شدن بیشتر دوربین سلفی زیر صفحه نمایش
  • قیمت تقریباً یکسان است
  • ضخامت و وزن کمتر Galaxy Z Fold 4
  • راه اندازی Z Fold 4 در نسخه ویژه 1 ترابایتی
  • مقایسه دو گوشی Galaxy Z Fold 4 و Galaxy Z Fold 3

قبل از اینکه نگاه دقیق تری به گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 بیندازیم و قابلیت های آن ها را با هم مقایسه کنیم، بد نیست نگاهی کوتاه به مشخصات فنی این دو بیندازیم.

طراحی و صفحه نمایش

اگرچه ممکن است طراحی گلکسی زد فولد 4 و زد فولد 3 از دور شبیه به هم به نظر برسد، اما اگر کمی به این دو گوشی نزدیک شویم و صفحه نمایش را روشن کنیم، قطعا متوجه تفاوت های این دو خواهیم شد.

مهم ترین تغییر نسل چهارم گوشی های تاشو سامسونگ استفاده از صفحه نمایش خارجی پهن تر است که هم ظاهر بسیار بهتری به آن می دهد و هم باعث می شود اپلیکیشن های مختلف روی آن بهتر اجرا شوند.


طبیعتا تغییر اندازه این صفحه نمایش باعث تغییر ابعاد صفحه نمایش داخلی نیز می شود. اندازه صفحه نمایش داخلی گلکسی زد فولد 4 در حالت باز 7.6 اینچ است. اگرچه این ابعاد شبیه به گلکسی زد فولد 3 است، اما به دلیل باریکتر بودن حاشیه های صفحه نمایش و تغییر نسبت عرض به طول صفحه نمایش، صفحه نمایش مربعی شکل تری داریم که فضای قابل استفاده بیشتری دارد.

این صفحه نمایش برای گشت و گذار در اینترنت یا خواندن کتاب مناسب است. با این حال، اگر به دنبال تماشای ویدیو هستید، همچنان حاشیه های مشکی بزرگی را در بالا و پایین تصویر خواهید دید. در عین حال، کیفیت کلی صفحه نمایش Z Fold 4 تا حدودی بالاتر از Z Fold 3 است.

گلکسی فولد جدید سامسونگ نیز سبک تر و باریک تر از نسل قبلی است. اما این تفاوت به هیچ وجه محسوس نیست و تنها با مقایسه ضخامت یا وزن هر دو نسل متوجه آن خواهید شد. با این حال، حتی همین تفاوت کوچک نیز نشان از رویکرد سامسونگ در توجه به ریزترین جزئیات ممکن در محصولات جدید خود دارد.

نکته مهم دیگر در مورد هر دو نسل گوشی های تاشو سامسونگ این است که هر دوی آنها استاندارد IPX8 را کسب کرده و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم هستند. با این حال، هیچ یک از دو گوشی Galaxy Z Fold 3 و Galaxy Z Fold 4 در برابر گرد و غبار مقاوم نیستند. بنابراین گرد و غبار به طور کلی دشمن اصلی گوشی های تاشو سامسونگ به حساب می آید و در استفاده از آن ها باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

همچنین دوربین زیر صفحه نمایش Z Fold 4 هنوز به طور کامل از دید پنهان نیست. اما از این نظر نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر عمل می کند. علاوه بر این به نظر می رسد کیفیت تصویر این دوربین بسیار بهتر از قبل شده است.

نکته دیگری که در مورد هر دو گوشی باید به آن اشاره کرد این است که خم کردن آنها تنها با یک دست تقریبا غیرممکن است و برای این کار باید از هر دو دست خود استفاده کنید. این قاب می تواند در استفاده از این گوشی تا حدودی آزاردهنده باشد.

در زمینه احراز هویت بیومتریک بار دیگر شاهد نصب حسگرهای اثر انگشت در زیر دکمه پاور هستیم. کاربران گلکسی زد فولد 3 به خوبی از این سیستم احراز هویت استقبال کردند و احتمالاً در نسل جدید نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

عملکرد سخت افزار و نرم افزار

با توجه به قیمت پریمیوم گوشی های تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد، جای تعجب نیست که این شرکت در بخش سخت افزار و نرم افزار هیچ گونه اشتباهی مرتکب نشده و از قوی ترین و به روزترین قطعات بازار در این محصولات استفاده کرده است.

تمامی خریداران گلکسی زد فولد 4 فارغ از هر کجای دنیا که باشند، این محصول را مجهز به قدرتمندترین تراشه دنیای اندروید امروز یعنی اسنپدراگون 8 پلاس نسل اول دریافت خواهند کرد. این خبر مهمی برای ساکنان مناطقی مانند اروپا و بریتانیا است که قبلاً تراشه‌های Exynos ضعیف‌تری را در تلفن‌های گلکسی خود داشتند.

از طرفی Z Fold 3 به تراشه اسنپدراگون 888 مجهز شده است. البته تفاوت عملکرد چیپ های به کار رفته در این دو محصول زیاد نیست. با این حال، سامسونگ از قوی ترین چیپست های موجود در جدیدترین گوشی تاشو خود برای عرضه محصولی بسیار قدرتمند استفاده کرده است.

در ادامه مقایسه گوشی Z فولد 4 عملکرد فنی گوشی های گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 را مشاهده می کنید. همانطور که مشاهده می شود در تست های تک هسته ای و چند هسته ای Geekbench 5 عملکرد این دو گوشی کمی متفاوت است. با این حال، Z Fold 4 در تست های 3DMark Extreme بسیار بهتر عمل می کند.

همچنین هر دو گوشی گلکسی زد فولد 3 و زد فولد 4 در تمامی مدل ها از 12 گیگابایت رم LPDDR5 استفاده می کنند. در ضمن حداقل حافظه داخلی این گوشی ها 256 گیگابایت و حافظه از نوع UFS 3.1 می باشد. البته گلکسی زد فولد 4 با ظرفیت 512 گیگابایت نیز قابل خریداری است و حتی از آن به عنوان اولین گوشی تاشو سامسونگ یاد می شود که در نسخه 1 ترابایتی عرضه خواهد شد. البته همانطور که انتظار می رفت هر دو گوشی مورد بحث فاقد اسلات کارت microSD هستند!

Z Fold 4 به سیستم عامل اندروید 12L مجهز شده و رابط کاربری One UI 4.1.1 بر روی آن نصب شده است. حرف L در انتهای شماره نسخه اندروید نشان می دهد که نسخه مخصوص تبلت این سیستم عامل بر روی این گوشی نصب شده است.

سامسونگ همچنین وعده چهار سال به روز رسانی سیستم عامل اندروید و پنج سال به روز رسانی امنیتی برای هر دو گوشی را داده است. بر این اساس، Z Fold 4 به دلیل اینکه یک سال بعد عرضه شد، طبیعتاً زیر یک سال دیگر پشتیبانی می شود.

یکی دیگر از ویژگی های جدید و جذاب نسل چهارم گوشی های تاشو سامسونگ، نوار وظیفه ثابت است که ظاهری بسیار شبیه به رایانه شخصی به آن بخشیده است. این ویژگی در مالتی تسکینگ کاربرد زیادی دارد و پهن بودن صفحه نمایش این نسل نیز دلیلی برای مشاهده عملکرد بسیار خوب این ویژگی جدید است.

خلاصه و نظر نهایی

به طور خلاصه، Galaxy Z Fold 4 طراحی موفق نسل قبل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و از یکی از قدرتمندترین تراشه های موجود در بازار امروزی استفاده می کند. با این حال، محصول تاشو جدید سامسونگ بر اساس Galaxy Z Fold 3 ساخته شده است و خرید آن برای کسانی که Z Fold 3 دارند توجیه نمی شود.

بنابراین، اگرچه Galaxy Z Fold 4 یک ارتقاء منطقی برای Z Fold 3 است و بسیاری از نواقص آن برطرف شده است. اما اگر قرار است سامسونگ طرفداران این گوشی ها را مجبور به ارتقاء سالانه کند، باید تغییرات بیشتری ایجاد کند.

  • ۰۱/۱۰/۱۳
  • خبر چین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی